Jaký je rozdíl mezi PNO a ROAS?
V tomto stručném článku si vysvětlíme, k čemu slouží metriky PNO a ROAS a jaký je mezi těmito hodnotami vlastně rozdíl. Rovněž Vám povím, proč je dobré s oběma těmito metrikami pracovat.
- Autor: Dominik Pokorný
- Kategorie: PPC reklama
- Datum: 19. 12. 2023
- Délka: 3 minuty
Co je PNO?
Metrika PNO je zkratkou pro “podíl nákladů na obratu”. Jedná se o hodnotu, která vyjadřuje procentuální podíl mezi náklady a výnosy. Jinými slovy – metrika PNO vyjadřuje, kolik procent nákladů investovaných do reklamy bylo potřeba vynaložit k získaným výnosům z reklamy.
Metriku podíl nákladů na obratu je možné najít pouze v reklamním systému Sklik. V Google Ads (a Facebooku) se tato metrika defaultně nenachází a je nutné si ji dovytvořit. Toho je možné docílit přidáním vlastního sloupce, kde vytvoříme vzorec: (výnosy/náklady) * 100.
Co je ROAS?
Metrika ROAS je zkratka pro “return of ad spend” neboli česky “návratnost prostředků vynaložených na reklamu”. Jedná se o podobnou metriku jako PNO, jen s tím rozdílem, že ROAS ukazuje, kolik mi vydělá jedna koruna investovaná do nákladů.
ROAS je jednou z hlavních metrik pro Google Ads a stejně jako PNO, tak i ROAS se vyjadřuje v procentech. Obecně se dá říci, že čím vyšší ROAS, tím lépe pro podnik – jinak řečeno, čím větší ROAS je, tím více korun mi investice do reklamy přinesou.
Jak vypočítat PNO?
PNO se počítá podíl nákladů a obratu. Jelikož je výsledek v procentech, tak se tento podíl musí vynásobit stem. V praxi se tedy PNO počítá jako:
Jak vypočítat ROAS
Metrika ROAS se vypočítá jako příjmů a nákladů, to celé krát sto (jelikož je výsledek v procentech. Vzorečeka pak tedy vypadá takto:
Na co si dát pozor
- Asi největší nástrahou je, nenastavit obě metriky příliš optimisticky. To znamená, že pokud ROAS nastavíte příliš vysoké, nebo PNO naopak příliš nízké, tak zobrazování reklam se velmi omezí nebo zcela vypne, protože by reklamy nebyly schopné daných výsledků vůbec dosáhnout. Je tedy nutné najít takovou hranici, která bude přinášet nejlepší podíl mezi výškou nákladů i výnosů.
- Metriku PNO není možné v Google Ads najít, je nutné ji tedy vytvořit ručně pomocí vzorečku “(výnosy/náklady) * 100”.
- Ideální situací je, kdy PNO se SNIŽUJE nebo ROAS se ZVYŠUJE, přičemž tržby z reklamy mají rostoucí (nebo minimálně neměnný) charakter.