Slovník pojmů
C
Činnost, při které vznikají různé texty. Obvykle se jedná o poutavé či reklamní texty, které mohou být užity jak na tištěné materiály, tak i do blogu, na webovou stránku nebo na e-shopu.
CPC neboli Cost per click (cena za 1 proklik). Obecně vzato můžeme říct, že CPC je jakási jednotka PPC reklamy. CPC udává cenu, kterou si uživatel nastaví za jedno kliknutí, pro zobrazení PPC reklamy. Jinými slovy se jedná o nastavenou částku, kterou majitel stránky utratí v případě, že někdo zobrazí jeho webové stránky skrze PPC reklamu.
P
PPC – Pay Per Click (=platba za klik). Jedná se o způsob reklamy ve výsledcích vyhledávání. Obvykle na Google nebo Seznamu. Výhodou PPC reklamy je především umístění na prvních příčkách ve vyhledávání.
Metrika PNO je zkratkou pro “podíl nákladů na obratu”. Jedná se o hodnotu, která vyjadřuje procentuální podíl mezi náklady a výnosy. Jinými slovy – metrika PNO vyjadřuje, kolik procent nákladů investovaných do reklamy bylo potřeba vynaložit k získaným výnosům z reklamy.
Metriku podíl nákladů na obratu je možné najít pouze v reklamním systému Sklik. V Google Ads (a Facebooku) se tato metrika defaultně nenachází a je nutné si ji dovytvořit. Toho je možné docílit přidáním vlastního sloupce, kde vytvoříme vzorec: (výnosy/náklady) * 100.
L
Link-building (=tvorba zpětných odkazů). Jedná se o jeden z nejdůležitější prvků SEO. Odkazy mohou být vnitřní (interní -odkazy, kterými se odkazuje uvnitř stránky) a vnější (extérní – odkazy, odkazující na cizí stránky).
R
Metrika ROAS je zkratka pro “return of ad spend” neboli česky “návratnost prostředků vynaložených na reklamu”. Jedná se o podobnou metriku jako PNO, jen s tím rozdílem, že ROAS ukazuje, kolik mi vydělá jedna koruna investovaná do nákladů.
ROAS je jednou z hlavních metrik pro Google Ads a stejně jako PNO, tak i ROAS se vyjadřuje v procentech. Obecně se dá říci, že čím vyšší ROAS, tím lépe pro podnik – jinak řečeno, čím větší ROAS je, tím více korun mi investice do reklamy přinesou.
S
SEO = Search Engine Optimalization. Neboli optimalizace pro vyhledávače. SEO přináší tzv. organické výsledky ve vyhledávání a její největší výhodou je to, že je zdarma a přináší relevantní zákazníky.
Sociální sítě jsou platformy na internetu, které jsou zdarma. Mezi nejznámější sociální sítě patří: Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, TikTok a další. Většinou slouží ke sdílení pocitů a obrázků lidí a firem a mohou sloužit k propagaci na internetu.